Glöm inte besiktningen!
Muistakatsastus.fi hjälper dig! Lämna dina uppgifter som privat- eller företagskund så påminner vi dig om den kommande besiktningen några veckor innan din fordonets sista besiktningsdatum. Du kan också vinna ett besiktningspresentkort!

Hur påminner vi?
Vi skickar påminnelser när fordonets besiktningsintervall närmar sig sitt slut. När en kund har identifierats får de ett påminnelsemeddelande via den kanal de har valt. För uppgifter som lämnats före år 2025 prioriterar vi att skicka e-post istället för SMS, vilket betyder att om kunden före år 2025 har gett tillstånd till båda elektroniska kanalerna, skickar vi meddelandet endast via e-post.
När en kund byter bil skickas en påminnelse för den nya bilen när det är dags för dess besiktning, det vill säga vi tar hänsyn till att människor kan byta bilar. Privatpersoner behöver alltså inte registrera alla sina bilar i kundregistret, utan vi hämtar det fordon som står i respektive kunds namn från Traficoms databas, och när det är dags för besiktning skickar vi en påminnelse.
Varför får jag ingen påminnelse? Kanske vi inte har kunnat identifiera dig.
Vi behandlar dina personuppgifter med ditt tillstånd enligt allmän lagstiftning och vår dataskyddsbeskrivning. För att kunna kontakta dig måste vi identifiera dig, och detta görs mot Traficoms fordonsregister. På så sätt ser vi till att varje kund får sin egen påminnelse och inte någon annans. Om du inte har fått en påminnelse kan orsaken finnas nedan.
Vänligen kontrollera de vanligaste orsakerna nedan och försök lägga till dina uppgifter igen. Du kan inte få besiktningspåminnelse om:
- du har gjort ett ”förbud mot utlämnande av uppgifter” hos Traficom. Då kan dina uppgifter inte behandlas. Gå och ta bort spärren, ifall du vill få påminnelser av oss.
- registernumret är felaktigt angivet eller så är du inte fordonets ägare eller innehavare. Fordonsuppgifterna används för att identifiera dig.
- det fanns för många avvikelser i de angivna adressuppgifterna. Namn- och adressuppgifter måste vara samma som i befolkningsdatasystemet. Fel är bland andra felaktiga tecken, saknade tecken eller extra tecken. Uppgifterna bör anges utan förkortningar och på modersmålet (samma som i befolkningsdatasystemet).
- postnumret har varit felaktigt
- e-postadressen har varit felaktig och/eller har inte bekräftats (bekräftelse kommer som e-post efter att formuläret fyllts i). De vanligaste felen är felaktiga ändelser som t.ex. @hotmail.fi eller @gmail.fi
- telefonnumret är felaktigt eller meddelandet har gått till någon annans nummer på grund av ett skrivfel
Vid identifieringen godkänns inte för många avvikelser för att undvika felaktiga identifieringar. Detta innebär att adressen inte får innehålla förkortningar t.ex. ”Mannerheimv.”, utan man bör ange den korrekta oförkortade formen, i detta fall skulle den rätta formen vara ”Mannerheimvägen”. Likaså bör lägenhetsnummer och eventuella bokstäver anges så exakt som möjligt (Mannerheimvägen 68 a 3) för att rätt person ska kunna identifieras.